BRGM BRAM Bram Degrieck - Burgemeester van De Panne

E40 is tikkende tijdbom

De ellendige Plopsafiles kennen we allemaal al even.  Op drukke dagen voor het park staan bezoekers tot op het rechter rijvak van de autosnelweg aan te schuiven.  Bijzonder gevaarlijke toestanden die ik al jaren aanklaag.  Er werden in het verleden kleine verzachtende maatregelen genomen, zoals het verlengen van de afrit of het plaatsen van signalisatie, maar deze kleine ingrepen zijn ontoereikend.  De signalisatie is beperkt tot enkele kleine bordjes.  De maatregelen om ongevallen in de file te vermijden, zijn onvoldoende!

Een structurele oplossing voor de file, onder de vorm van de omleidingsweg is er niet voor meteen.  Er wordt hard aan gewerkt, maar 't gaat niet snel vooruit.

 

De voorbije maanden worden we bovendien bijkomend geconfronteerd met  grenscontroles door de Franse politie.  Net over de grens, in de richting van Frankrijk, moet alle verkeer afrijden op de "Aire des Moëres", een kleine parking.  Te pas en te onpas worden er ook echte controles uitgevoerd, en die leiden tot lange files.  De controles gebeuren dag en nacht en onaangekondigd.  

Verontrustend is het dat er geen communicatie bestaat tussen de Franse en Belgische wegbeheerders.  De Franse controles veroorzaken verkeersonveilige situaties op Belgisch grondgebied - het minste wat je zou mogen verwachten is dat er coördinatie is.

Ook deze middag gebeurde er een kop - staart aanrijding in de staart van de file voor de grenscontroles.  De chauffeur raakte gewond.

Bovendien, en niet van het minste belang, veroorzaakt de file ten gevolge van de grenscontroles sluipverkeer van vrachtwagens langsheen de Dijk en Duinkerkekeiweg, door de dorpskern van Adinkerke. Dit is onaanvaardbaar en onhoudbaar, de effecten van een verbod voor doorgaand vrachtverkeer richting Frankrijk wordt bestudeerd.

 

De combinatie van de beide files leidt er toe dat de E40 in De Panne een tikkende tijdbom is.   

Ik zeg 't al lang, en tot treurens: vroeg of laat zal 't daar toch eens goed prijs zijn.

 

Vorig weekend heb ik de Gouverneur van West-Vlaanderen gevat om een overleg te beleggen met de Franse Prefet betreffende de grenscontroles.

 

Vandaag heb ik in een brief naar het AWV (de wegbeheerder van de autosnelweg) dringende maatregelen geëist:

 

-de nodige PERMANENTE of MOBIELE signalisatie te voorzien om beide files aan te kondigen, minstens vanaf afrit Veurne in de richting van Frankrijk; 

- een PERMANENTE snelheidsverlaging tot 90km/u voor personenwagens en 70 km/u voor vrachtwagens te voorzien op de E40 tussen Veurne en de Franse grens in de richting van Frankrijk; 

- een PERMANENT inhaalverbod voor vrachtwagens te voorzien op de E40 tussen Veurne en de Franse grens in de richting van Frankrijk.

Ik zal op deze nagel blijven hameren: als de oorzaak van de file niet meteen kan worden opgelost, dan moet de file zelf veiliger zijn.