BRGM BRAM Bram Degrieck - Burgemeester van De Panne

De Panne 4 Cars, Panne Man Fair, ...

 

In en rond een grote tent op het strand staat de volgende dagen één en ander te gebeuren.  Eindelijk terug events!

 

Toerisme De Panne en het lokaal bestuur De Panne ondersteunen de organisatie van "De Panne 4 cars" (een event voor oldtimers en Land Rover Defenders) en de Panne Man Fair (een lifestyle beurs).  

DP4cars heeft tijdens voorbije editie (in 2019 - in 2020 was er geen vanwege Covid) reeds bewezen bijzonder veel volk naar De Panne te trekken, en ook voor de Panne Man Fair zijn er hoge verwachtingen tijdens deze schoudermaand van de zomer.

DP4C vzw is trekker van het geheel.   De organisatoren zijn lokale ondernemers die weten van aanpakken.   Hun inzet om dit event en daarmee De Panne op de kaart te zetten is groot, en ik dank hen daarvoor.

 

In feite betreft het voor 2021 de beleidskeuze en het engagement van 2020 dat hiermee wordt nagekomen vanuit het lokaal bestuur.  In 2020 kon dit immers vanwege de pandemie niet doorgaan.  De Panne ondersteunt deze events fors met een subsidie (75 000 eur).  Ter vergelijking: het destijdse Festival aan Zee kostte om en bij de 125 000 eur voor één weekend en met minder rendement voor het handelsleven en de uitstraling van De Panne.

DP4C is het eerste grote evenement in De Panne sedert de corona-crisis - en dat zal deugd doen.

Toerisme De Panne wil ook in de toekomst meer inzetten op partnerships met organisatoren en minder zelf events organiseren, zeker in de schoudermaanden van de zomervakantie.  

In de overeenkomst werd tevens voorzien dat het lokaal bestuur de infrastructuur kan gebruiken voor eigen events in de dagen na het event:

-de avond van de ondernemers (14 september); WELKOM, inschrijven verplicht!

- de grote receptie voor inwoners en tweedeverblijvers op 18 september; WELKOM, vrije toegang;

- de charity - avond tvv Ilano Vandenbulcke  op 21 september; WELKOM, kaarten via de link!

- het grote personeelsfeest van ons lokaal bestuur op 24 september.

Door het bundelen van deze 4 eigen events worden andere infrastructuurkosten uitgespaard, doen we schaalvoordelen voor catering en inrichting en kan er bijkomend accent gelegd worden op de receptie voor bewoners en tweedeverblijvers. Daarop worden 1500 mensen verwacht.  Ook voor deze 4 eigen events wordt beroep gedaan op professionele partners.

Een win - win situatie dus waarvan het resultaat nadien zal geëvalueerd worden.

 

De tent werd voor de eerste maal op het strand thv het Canadezenplein geplaatst.  Een aantal eigenaars van appartementen is daar niet tevreden mee: die hadden vroeger moeten worden ingelicht, is een werkpunt voor eventuele volgende edities.   Vroeger stond de tent op de Esplanade, maar die werd te klein vandaar de plaatsing op het strand.

Bovendien werd overleg gepleegd met de horecazaken tussen de Rampe en het Vuurtorenplein, die stonden niet zo hard te springen om zo lang een tent voor het terras te vinden.  Ook het nivelleren van het strand is pakken eenvoudiger aan het Canadezenplein, er is parking dichtbij, vlak aan de tramhalte, ...

 

Enkele drukke dagen voor de boeg dus!