In De Panne staan op enkele plaatsen borden geplaatst in het kader van de openbare onderzoeken voor geplande infrastructuurwerken.
Het verkrijgen van die omgevingsvergunningen is een echte lijdensweg. Deze dossiers zijn complex en duren verschrikkelijk lang. Ik erger mij daar blauw aan. De wil is er, de centen zijn er, de plannen zijn er ... maar de effectieve vergunning verkrijgen is een ander paar mouwen en is vaak de processie van Echternach.
Toegegeven, ons lokaal bestuur gaat niet geheel vrijuit, we moeten dat durven stellen. Bij zulke belangrijke werken moeten we harder op de dossiers wegen, zeker als het gewestwegen betreft en er tal van Vlaamse administraties bij betrokken zijn. Studiebureaus moet achter de veren gezeten worden, planprocessen moeten sneller getimed worden en adviesverleners (ANB, Erfgoed, Ruimte Vlaanderen, AWV, ...) moeten sneller om duidelijke standpunten worden gedwongen. Zowel wij, als politiekers, als onze administraties hebben daar een opdracht in.
Als lokaal bestuur zijn we afhankelijk van ingewikkelde procedures. Vlaanderen is complex en heeft het zichzelf bijzonder moeilijk gemaakt doordat verschillende administraties te weinig met elkaar in overleg gaan en elkaar dikwijls tegenspreken.
Samen met het studiebureau bekijken we nieuwe opties en proberen we het dossier aan te passen aan de opmerkingen. We hopen begin 2021 het dossier opnieuw te kunnen indienen. Een zoveelste vertraging dus.
Vooral de dossiers N35 en Duinhoekstraat liggen mij nauw aan het hart. De verkeersveiligheid voor fietsers is er zò slecht dat het werkelijk beschamend is dat zulke dossiers zo lang moeten aanslepen. Vlaanderen maakt het zichzelf gewoonweg té moeilijk en ingewikkeld. Voor beide projecten zijn er 4 burgemeesters geweest - ik hoop dat ik samen met de collega's de opening zal kunnen doen (...).
Het dossier Omleidingsweg gaat zowaar een nog moeilijker proces tegemoet. Ook in dit dossier hebben we in het verleden veel te weinig onze ellebogen gebruikt. Het ziet er naar uit dat een groot stuk van het geleverde studiewerk opnieuw moet gebeuren. Hoewel dit een bijzonder jammerlijke constatatie is, moeten we daar als lokaal bestuur de opportuniteiten van zien en méér voordelen halen in functie van de leefbaarheid van Adinkerke en de mobiliteit in het algemeen. Ik verwacht tegen het einde van dit jaar duidelijkheid over het verder proces.
Gedurfde uitspraak: eerste spadesteek in 2025, einde realisatie 2028.