BRGM BRAM Bram Degrieck - Burgemeester van De Panne

OPEN BRIEF 3: BERICHT VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

06/04/2020

"Door met modder naar elkaar te gooien zal corona niet sneller uit De Panne verdwijnen, integendeel!"

Een handvol tweedeverblijvers start juridische stappen tegen het lokaal bestuur De Panne. Dit omdat ze tijdelijk geen gebruik kunnen maken van hun tweedeverblijf, door de federaal afgekondigde maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.

Dit werd zo aangekondigd op het VTM Nieuws van deze avond, 6 april, bij monde van hun raadsman meester Bart Engelen.

De burgemeester en schepenen betreuren dit ongepaste juridische manoever, in volle corona-crisis, ten sterkste!

Ons lokaal bestuur heeft nu meer dan de handen vol met het ondersteunen van de zorgsector, het nemen van maatregelen om onze lokale handelaars te steunen en de reorganisatie van onze dienstverlening voor onze bewoners.

De verliezen voor handelaars zijn mogelijks niet te overzien.  Onze lokale handelaars zijn de hoeksteen van onze economie en bloeden momenteel.  Onze bewoners rekenen op ons lokaal bestuur om hen door deze moeilijke dagen te loodsen.  Onze zorgverleners verdienen alle support.  We willen nú ál onze energie stoppen in onze bewoners, onze handelaars, onze zorgverleners en onze veiligheidsdiensten.  Zij rekenen op ons!

De genotsderving van de tweedeverblijvers is voor ons momenteel van ondergeschikt belang.

We onderstrepen dat slechts een zeer kleine minderheid van de tweedeverblijvers klaagt over het verbod om naar de kust te komen. Het absolute merendeel van de tweedeverblijvers respecteert en ondersteunt de genomen maatregelen. We willen hen dan ook bijzonder danken voor het begrip en het volgehouden geduld.

Onze tweedeverblijvers zijn onze vrienden, zij zijn ambassadeurs van onze gemeente, van ons strand, onze duinen en onze leefomgeving!  We zien elkaar graag en zijn graag in elkaars gezelschap!

Daarom deze oproep aan zowel inwoners als tweedeverblijvers: scheer niet iedereen over dezelfde kam, en laat ons met respect en deftig taalgebruik met elkaar omgaan.  Want geef toe, wat we lezen op sociale media is niet fraai en helpt niemand vooruit.

Laat ons nu focussen op het zorgen voor elkaar en onze gemeenschap!

Discussiëren doen we later wel.

Samen sterk tegen corona,

Burgemeester Bram Degrieck